Geen categorie

Cryon 30 jaar: een stukje geschiedenis

De Geschiedenis van Cryon

Dit jaar in mei bestaat Cryon 30 jaar. Ik weet nog goed dat Cryon 5 jaar bestond en dat ik daar zo trots op was. Vijf jaar is volgens de Kamer van Koophandel de tijd waarin je bestaansrecht hebt laten zien. Althans dat wás zo. Hoe het nu is, geen idee; de tijden zijn enorm veranderd.

En Cryon is met de tijd meegegaan. Het doel is altijd hetzelfde gebleven, maar de middelen om dat te bereiken zijn enorm verbeterd. Daar ben ik heel blij om want daardoor zijn de resultaten ook enorm vooruit gegaan in de afgelopen 30 jaar. Om maar iets te noemen: acne-littekens worden nu met véél succes behandeld! Iets dat 5 jaar geleden nog niet mogelijk was.

Vakinhoudelijk is er een hele ontwikkeling geweest binnen Cryon en die gaat nog steeds door. Met een groot team van 11 mensen stimuleren we elkaar om door te denken en met oplossingen te komen. Allemaal zijn we leergierig en willen we alles weten. Daarom volgen we graag cursussen, webinars en lezen we artikelen. Voor degenen in ons team die liever luisteren worden teksten ingesproken zodat die meerdere malen beluisterd kunnen worden.

Ja, het team. Er is een gezegde dat zegt: “ik wens u veel personeel toe”, en dat wordt niet positief bedoelt. Alsof het altijd zo is dat als je personeel hebt, dat je dan afziet als werkgever.

Voordat ik Cryon begon heb ik 9 jaar als werknemer bij een schoonheidssalon annex opleidingsinstituut voor schoonheidsspecialisten gewerkt en daar werd op een afschuwelijke manier met het personeel omgegaan. Dat was zo’n negatieve ervaring dat ik, toen ik een eigen salon begon, zei: “ik neem nooit personeel aan”.

Dat is heel anders uitgepakt. Al na een jaar heb ik iemand in dienst genomen en ik ben nooit meer alleen geweest. Wat is er gebeurd? Al na een jaar zat ik vol en dat was het dan. Na een jaar had ik mijn top bereikt en ik dacht: wat moet ik nu met de rest van mijn leven? Zo doorgaan?

Nee, dat was me te makkelijk en te saai. Ik hou echt van een uitdaging dus ik nam de stap om een personeelslid aan te nemen. Dat is voor een ondernemer een hele grote stap. Van alleen alles beslissen en uitvoeren is er ineens iemand anders die een mening heeft en het uitvoert (niet precies zoals ik het zou doen). Hoe moest ik daarmee omgaan?

Ik was vastbesloten om van het totale bedrijf een succes te maken. Dus vakinhoudelijk en commercieel succesvol, maar óók een succes met het personeel. Op alle vlakken.

Dus een goede samenwerking met mij en met collega’s, vakinhoudelijk deskundig, leergierig, loyaal naar iedereen, gemotiveerd; dit zijn zaken die iedere werkgever wil, maar dat krijg je niet zomaar voor elkaar.

Het is mijn overtuiging dat zoiets alleen werkt als je als werkgever meer geeft dan alleen een geldelijke vergoeding in de vorm van loon. Dat vertaalt zich bij Cryon in een:

Vakinhoudelijke ontwikkeling. Deze moet de hele periode dat iemand bij Cryon werkt doorgaan. Dit gaat in overleg met de werknemer en meestal ikzelf. De ontwikkeling van nieuw personeel gaat via een mentor. Ieder personeelslid die nog niet lang bij Cryon werkt heeft een eigen mentor en die houdt de ontwikkeling bij, ook weer in overleg met mij. Ik ben nog steeds eindverantwoordelijke vakinhoudelijk, en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat ooit zal veranderen (haha).

Persoonlijke ontwikkeling is ook gewenst gedurende de tijd dat iemand bij Cryon werkt. Mijn doel is om het personeel zoveel mogelijk te leren op allerlei vlakken. Het start van vakinhoudelijk, naar les geven, mentor zijn, inzicht in cijfers, leren inkopen, naar uiteindelijk alle kennis die er nodig is om een eigen zaak te starten. En daarvoor is persoonlijke ontwikkeling in mijn ogen net zo noodzakelijk als de praktische zaken. Je moet nogal stevig in je schoenen staan en veel weten en kunnen, wil je een succesvolle ondernemer zijn.

Dat is ook een punt, ik ben natuurlijk vakvrouw, maar ook ondernemer. Waar ligt mijn hart het meeste? Dat is toch altijd bij het vak gebleven. Het vak is altijd voorop blijven staan bij Cryon wat merkbaar is aan de hoge deskundigheid (als ik het zelf mag zeggen).

Dat is helaas een groot verschil met collegabedrijven. Als ze het “goed” doen zijn het geldwolven en als ze het “slecht” doen watjes. Heel cru gezegd natuurlijk en het is ook niet helemaal hun fout vind ik. Het ligt aan de opleiding en die zeggen dat het ligt aan de exameneisen. Kastje en muur gevalletje waar ik al 40 jaar tegenaan loop.

Wat is er fout aan de exameneisen? Ten eerste zijn ze niet veranderd in de afgelopen 40 jaar (!!). Niet aangepast aan de eisen van tegenwoordig, er worden schoonheidsspecialisten afgeleverd die eigenlijk té weinig ervaring hebben op het gebied van huidverbetering. En dat komt omdat de opleiding gericht is op wellness. U weet wel: “lekker naar de schoonheidsspecialiste, je lekker laten verwennen”. Dus zijn er nu salons die alleen wellness bieden – want dat hebben ze geleerd – maar die wel claimen de huid te kunnen verbeteren. En die illusie wordt door iedereen in stand gehouden: de schoonheidsspecialisten zelf, de (flut)cursussen waar ze heen gaan, de leveranciers die flutproducten leveren en ook geen kennis hebben. En vergeet de reclames niet van “schitterende” producten die in twee weken je huid helemaal vernieuwen.

In deze zee van onzin houdt Cryon al 30 jaar stand met een duidelijke no-nonsense filosofie waar blijkbaar veel behoefte aan is. Lees de Google reviews eens en zie wat Cryon voor klanten betekent. Dáár doen wij het voor.

Kwaliteit op alle vlakken, dat is wat wij bieden en waar we naar blijven streven.

Na 30 jaar terugkijken ben ik trots op wat ik bereikt heb en vooral heel blij dat het toch gelukt is met het personeel. Het is me gelukt om een team te hebben waar ik veel plezier van heb en ik denk echt dat dat komt omdat ze ook plezier van mij hebben. Zij geven mij meer dan wat ze eigenlijk zouden moeten geven in hun werk en ik geef hen meer dan dat ik als werkgever zou hoeven doen.

Alles in evenwicht houden, dat is de kunst. Dienstbaar zijn en service geven maar toch een commercieel gezond bedrijf hebben. Streng zijn als baas maar ernaast zo lief als een moeder. Er is altijd veel om over na te denken maar dat vind ik juist leuk. Ik ben 58 maar nog niet van plan om minder te gaan werken.

Ik heb het enorme geluk dat mijn dochter zich interesseert voor Cryon. Sinds vier jaar werkt Alexa nu bij Cryon en er is niets fijners dan samen te werken met haar aan mijn levenswerk. Zo fijn om te merken dat zij het ook leuk vindt en echt gegrepen is door het beroep. Ze is de beste leerling die ik ooit heb gehad, en ik heb al wat mensen opgeleid in die 30 jaar. “Met de paplepel ingegoten” is bij Alexa absoluut van toepassing en dat is te merken.

Ik blijf nog even werken en ik heb er alle vertrouwen in dat ik Cryon mettertijd met een gerust hart aan Alexa kan overlaten.

Continuïteit is voor mij heel belangrijk. Ik wil dat u op Cryon kunt blijven rekenen, uw hele leven. Dat u altijd denkt bij een vraag over uw huid: dat vraag ik aan Cryon. U blijft onze klant. Daar sta ik voor en daar staan we als team van Cryon allemaal voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *